Аналогна електроника > Сè останато

SKIN-EFEKT kod zvučničkih kablova

(1/5) > >>

Doca:
Ovaj kratak tekst je moj odgovor na jedan od postova na drugim forumima vezanim sa zvučničke kablove gde se između ostalog diskutovalo i o "SKIN-EFEKTU" kod njih. Mislio sam da bi ovo moglo da bude korisno većem broju ljudi pa sam ga zato ovde ponovio.
***************************************************

Da odmah, na početku, jednom za uvek razjasnimo: SKIN EFEKAT NEMA NIKAKAV UTICAJ NI VAŽNOST U AUDIO TEHNICI!!!

Činjenica je da se naizmenične struje (u koje spadaju i audio signali) prostiru kroz provodnik drugačije nego jednosmerna struja, tj. što je frekvenca viša to ove struje imaju tendenciju da se više prostiru po spoljašnem sloju preseka provodnika. To se zove "Skin-efekat" (SKIN engl.= koža ili omotač) i njegov značaj je nesumnjiv ALI NA RADIO FREKVENCAMA a ne u audio oblasti. Na frekvencama ispod nekih 13KHz debljina tog sloja je takva da kod kabla od 2,5 kvadrata preseka praktično zauzima ceo presek pa realno i nema skin efekta. Na 20KHz kod tog istog kabla jedino centralnih 0,6mm usled skin-efekta ne provode naizmenični signal što praktično podiže otpornost za nekoliko mili-oma što je u poređenju sa ostalim faktorima (seriska otpornost, seriska induktivnost i paralelna kapacitivnost) koje zvučnički kabel sa sobom donosi, stvarno zanemarivo i sigurno nije "čujno". Ne zaboravite da se više od 70% snage, muzike i zvuka koji slušate "događa" ispod 500Hz!

"Prodavci magle" (većina proizvođača "vrhunskih" kablova) su koristeći neznanje većine korisnika-kupaca u sve to čak umešali i pojam "Transmisionih vodova" koji tek nema blage veze sa audiom, osim ako se ne bavite telefonijom. Da bi bilo koji "genijalac" mogao da vas zavede pričom o zvucničkim kablovima kao "transmisionim vodovima" moraće da vam kaže da na bilo kojoj frekvenci, karakteristična impedansa transmisionog voda počinje da "ima veze" tek kod dužine voda veće od 1/6 talasne dužine frekvence koju vod prenosi. Podsetiću vas da je za frekvencu od 20KHz talasna duzina 15km pa dakle ako su vam zvučnici udaljeni od pojačala manje od 2,5km nemojte mnogo brinuti o tome kako će na zvuk uticati vaši zvučnički kablovi ako iznenada nekom čarolijom  "dobiju" ulogu transmisionog voda.

Potpuno je ista priča i sa specijalnim kablovima "bez kiseonika" (...koja budalaština...) koje su verovatno ručno upredale device sa peruanskih Anda pa zato toliko koštaju. Na tim visinama ima manje kiseonika pa je sve mnogo "logičnije". A tek koliko to utiče na zvuk... pa nebi verovali... strava!!! I sva ta "nirvana" može biti vaša za bagatelu od tričavih 10-20-50 Eura po metru a ima i kvalitetnijih.
'Joj razlike... drastične...! Još ako ih jednom nedeljno namažete zmijskim uljem... prosto je fantastično koliko se dobija na transparenciji i sound stage-u...

Nemojte za svoje dobro, "padati" na takve stvari i trošiti novac i vreme na pravljenje "čudotvornih" kablova. Uzmite neki "običan" zvučnički kabel i drzite ga 10 minuta ispred ikone "Trojeručica" i on će posle toga biti mnogo čudotvorniji od tih HiEnd kablova.

LordZi:
Добар текст! ;) :)

izotop:
Хахахахахаха.......
Браво Доцо
Си ме насмеал пред спиење  :D :D :D

batka:
Доко,против суеверието е тешко да се бориш! ;D Суевериeто,наметнато од одредени пред се *реномирани* мотачи на кабли  и  со примена на разни тајни состојки за припрема на изолацијата на каблите,со додатоци  од сушени крила на слепимиш и пајаци во прав,си го чини своето.
Сепак,треба да се бориме против суеверија и наметнати табуа - дали со света вода или вакви написи - ама баењето мора да престане! Се изначитувам на разни глупости - како дампирање со песок од Сахара, дрво од бреза што расте само на едно место во Сибир,иверица направена од три видови дрва и специјално лепило кое е отпорно на мраз..... 8)

Doca:
Ima mnogo takvih zabluda a tome u zadnje vreme doprinosi i sam Internet omogucavajuci raznim kvazi-ekspertima da pisu svasta krijuci se iza fizicke "nevidljivosti" koju nudi virtuelni svet. Mladi koji tek ulaze u ovu oblast obicno dugo lutaju NET-om, citaju sve i svasta i vremenom polako "nasedaju" na te lepo uvijene sarene laze. Ima to veze i sa ljudskom psihologijom.

U audio "svetu" sam vec jako dugo (preko 35 godina) kao dizajner i konstruktor i slusao sam MNOGO sistema, pojacala, zvucnika, kablova... najrazlicitijih nivoa kvaliteta, cena i rejtinga na trzistu. U periodu mog boravka i rada u inostranstvu, imao sam srece i prilike da zbog prirode posla budem ucesnik u vise od 70-80 vrlo ozbiljno i profesionalno organizovanih demonstracija tj. takozvanih " dvostruko-slepih testova" raznih vrsta i na vrlo visokom nivou, i moji stavovi i pogledi na mnoga pitanja u audio oblasti nisu nikakvo slepo teoretisanje i ispiranje mozga vec su dobrim delom plod tih prakticnih iskustava kojima sam prisustvovao.

Cucete dosta ljudi da vrlo uporno tvrde da su svojim usima culi velike razlike u zvuku pri promenama kako zvucnickih tako i interkonekcijskih kablova, i vrlo tesko cete ih razuveriti. A mozda nema ni potrebe za tim... Ali ono sto oni cesto ne uzimaju u obzir je mogucnost da se mozda radilo o specificnoj konfiguraciji kod koje je to bilo izrazeno. Imao sam prilike da prisustvujem nizu slicnih situacija pa takodje tvrdim da NIJE NEMOGUCE da su imali takva iskustva. Vecina tih situacija se odnosila na zvucnicke kablove i gotovo uvek su u "igri" bila cevna tj. lampaska pojacala ali treba biti iskren pa reci da to ne podrazumeva SVA cevna pojacala kao sto ne podrazumeva ni da su se sva poluprovodnicka pojacala dobro pokazala i ponasala. Ipak, uglavnom su cevna pojacala pokazivala cudljiva ponasanja i poprilicne razlike u zvuku pri promeni zvucnickih kablova, ali je bilo i situacija kada su "krivci" bili zvucnici. Dogadjalo se da isto pojacalo (secam se da je firma bila NAIM ali se ne secam modela, mada je bilo i drugih firmi) dosta drugacije zvuci sa svakom sledecom promenom kablova pri istim zvucnicima ali je bilo i kombinacija da isto to pojacalo i neka dva tipa kutija zvuce uz njega apsolutno isto sa 80% kablova koji su probani a ranije je sa njima bilo razlike. Dakle uvek imajte na umu da i zvucne kutije (cak i od vrlo eminentnih proizvodjaca) mogu biti dosta "bolesno" koncipirane sa velikim varijacijama karakteristika u prenosnom opsegu. Dakle, nemojte generalizovati stvari. To sto ste vi u nekoliko situacija imali razlike u zvuku NE ZNACI generalno da zvucnicki kablovi menjaju zvuk.

Vremenom sam na tim testovima primetio i dva fenomena koja su me zaintrigirala da ih pratim kroz takve demonstracije a kasnije sam i citajuci ali i na Internetu na vise mesta pronasao slicne stvari i u drugim oblastima zivota i nauke. To su fenomeni zvani "experimenter-expectancy" ili "eksperimentatorova ocekivanja" i fenomen poznat kao "me too" tj. "i ja takodje". Prirodna je potreba da se bude drugaciji od drugih, najcesce u pozitivnom smislu, dakle bolji, sposobniji, uspesniji ili inventivniji, da se "odskoci" od proseka, pa je u tim stremljenjima moguce cuti ili videti ili osetiti i nesto sto realno nije evidentno. Sjajan primer koji sam nasao negde na WEB-u, je "pronalazak" N-zraka od strane jednog francuskog fizicara negde 1903 godine ubrzo posle Rentgenovog otkrica X-zraka. Navodno je zrake bilo nemoguce meriti ili cak i detektovati bilo kakvim instrumentima vec je jedini nacin bio subjektivni osecaj promene bljestavila prilikom praznjenja elektricnog luka kroz koji su propustani ovi zraci posle prelamanja kroz aluminijumsku prizmu koja je jedina imala uticaja na njih. U zelji da se ne zaostane za Nemcima (Rentgen), desetine tada vrlo uglednih francuskih naucnika su "jasno videle" te promene. Oni koji nisu videli nikakve promene odmah su bili deklarisani kao da su u neku ruku "drugorazredni" pa je deo preostalih naucnika da bi izbegao ponizenje, izjavio da i oni jasno vide razlike u svetlini, po principu "i ja takodje". Stvar je bila i zvanicno prihvacena od strane Francuske Akademije Nauka i sve bi bilo OK da se nije umesao americki kolega fizicar Robert Vud koji je nekako uspeo neprimecen da pre pocetka demonstracije ukrade i stavi u dzep aluminijumsku prizmu koju je posle eksperimenta pred svima izvadio iz dzepa na uzas onih desetina naucnika koji su se kleli da su jasno videli razliku u svetlini za vreme eksperimenta. Takve stvari se dogadjaju kada neko toliko silno zeli i ocekuje da je nesto novo pronasao, da to za njega postaje stvarno, a drugi u razumljivoj ljudskoj zelji da se ne razlikuju i "ne zaostanu" to isto svesno ili podsvesno prihvataju i podrzavaju po principu "i ja takodje".

Ljudski mozak je veoma sposoban da ( delom svesno a delom podsvesno ) stvara svoje "istine" i iz podataka koji to u sustini nisu. Fenomen autoriteta je tu takodje izuzetno znacajan. Nekome ko je stvorio autoritet u nekoj oblasti (bez obzira da li je taj polozaj zasluzio realnim vrednostima) najcesce se bezrezervno veruje sta god da kaze, a pogotovo ako govori ono sto bi vasa dusa i podsvest zeleli da cuju. Jedan od takvih autoriteta u audio oblasti je godinama bio Pol Mesindzer jedan od urednika poznatog casopisa "Hi-Fi News". Kao sto je i sam rekao, nikada nije bio narocit strucnjak za audio tehniku, i jedino pravo merilo su mu bile usi i sluh za koje je verovao (i mnoge ubedio) da su "najosetljiviji" instrument mada je priznavao da su pri tom isto tako i instrument koji je najlakse zavarati i prevariti. Audio biznis je oblast u kojoj se vrte ogromne pare i bespostedna borba za trziste i kupce. Vecina takvih casopisa na svetu se izdrzavaju od reklama proizvodjaca pa nije ni logicno da se ikada dogodi da bilo ko iz takvog casopisa "ispljuje" proizvod firme cije reklame cine ko zna kakav procenat njegovog mesecnog budzeta. Ako i nadjete neki takav tekst, budite sigurni da se ta firma ne reklamira u tom casopisu vec u konkurentskom i obrnuto. Pa sad, kad jedan Pol Mesindzer nahvali do neba ili vise neke kutije, pojacalo ili kablove, budite sigurni da ogromna vecina citalaca (a vecina su uglavnom laici za audio tehniku, koliko god to vredjalo neciju sujetu) to prihvata gotovo bez rezerve jer polazi od toga: ko sam ja da protivrecim ili sumnjam u jednog Pola Mesindzera...

Sprega ljudskog sluha i mozga je vrlo blagorodan mehanizam, jako sposoban da oprosti nedostatke i nadoknadi ono cega realno nema.

Da vam dam primer:
Napravite sledeci test. U periodu od recimo nekoliko nedelja ili mozda mesec dana, intenzivno slusajte muziku ali samo i iskljucivo sa nekog dobrog tranzistora (ne bas oni dzepni vec malo ozbiljniji). To sto cujete ce vec kroz nekoliko dana izgledati sasvim normalno... bice vam tesko da bas izricito kazete da tu nesto mnogo fali. Posle mesec dana zavalite se u fotelju i pustite vas kvalitetni stereo sistem i odjednom ce te imati utisak da je svega previse, i visokih i dubokih. Posle nekoliko dana ili nedelja taj zvuk ce vam biti sasvim normalan. Uzmete li ponovo onaj tranzistor momentalno ce te se zapitati kako je ta "kanta" mogla da vam iole prihvatljivo zvuci? Slusajte opet samo njega nekoliko nedelja i zvuk uskoro nece biti tako neprihvatljiv.

Navigation

[0] Message Index

[#] Next page

Go to full version